SIC XRS formabontó megoldások a sebességért

Végre alkalmam nyílt kipróbálni egy SIC XRS-t a SIC új síkvízi deszkáját…

Bevezető:

Már a januári Gla-Gla Race versenyen debütált az újonnan kifejlesztett síkvízi deszka, amely formabontó megoldásokkal érkezett. A deszka formája és térfogata teljesen eltér az elődjétől. A szinte teljesen egyenes test és a drasztikusan lecsapott farokrész új úton jár. Olcsó szlenggel élve ilyen forma más gyártóktól nem nagyon jön szembe. A 14-es hosszúság mellet 20-as, 22-es és 24-es szélességgel érhető el a kínálatból. A gyártó által meghatározott súlylimit 70 kg, 85 kg és 100 kg.

Stabilitás, merevség:

A deszka a magas oldalfalának köszönhetően merev. Ez a cég legmagasabb oldalfalú deszkája. A merevséget tovább erősíti a carbon héjazat és a deszka magja.
A deszka szélességéhez képest nagyon stabil síkvízen. Ezt annak köszönheti, hogy a farrész felé nem vékonyodik el, így megfelelő mennyiségű „támasztófelülettel” rendelkezik. Mivel nincs kifolyó a deszkán a tervezők úgy érték el a felesleges víz kifolyását, hogy a vízszint felett állunk ellentétben mondjuk az Atlantisszal. Ezzel némiképp ront a stabilitásán, de ezt a fentebb említett megoldások kompenzálják. Annak aki olyan deszkáról áll át próbára ahol a víz színén áll mindenképpen érdemes egy kissé kihúzni a lapáton a megszokott vízfogás érdekében.
A nagyobb oldalhullámokat azért meg lehet érezni rajta a masszív oldalfal miatt. Tény, hogy egy all water deszkához képest másként kezeli a lötyögést de ez egy síkvízi deszka.

A deszka oldalfala és térfogata nagy. A képen robusztusnak tűnik rajta állva már nem.

Az oldalfalba süllyesztett fogantyú mindkét oldalt megtalálható.

Menettulajdonságok: Siklás, fordulás, irányíthatóság:

Az XRS siklása nyugodt vízen egészen zseniális ha az ember kiemeli és futtatja a boardot. Az RS-hez képest más rocker (ív az aljában) egy nagyon egyenletes és stabil siklást eredményez. Az orr rész kialakítása annyiban változott, hogy egy kissé domború lett a futófelületén az éles töréssel ellentétben. Ez nem újdonság, de figyelemreméltó ahogy egyre több gyártó tér vissza ehhez az orrhoz és egy egyszerűbb konvex formákhoz. Ennek következtében tényleg gyorsnak tűnik, persze fontos, hogy a súlyunknak megfelelő méretű deszkát próbálgassuk az optimális sebesség elérése érdekében.

A deszka munka közben. Az orr szépen megvezeti a testet.

A fordulás egészen újszerű a széles farok miatt. Szinte alig lehet egy lépéssel kiemelni a vízből a deszka orrát magasra. De kellő mértékben meg tudjuk ezt tenni egy bójafordulóhoz. Mindezt a szokott érzethez képest stabilabban.
Megérne egy külön misét az, hogy hogyan kell sáfárkodni fordulás közben a stabilitás megtartása mellett a sebességgel, és ez a deszka jó példa lesz arra, hogy gyorsan lehet fordulni kisebb kiemeléssel is, de ez egy másik történet.

Downwind kép Japánból, nem a deszka terepe, de megbirkózik vele.

A deszka szépen tartja az egyenest . Különösebb nehézség nélkül irányítható, sajnos oldalvizezést gyakorolni nem volt lehetőségem. Számomra mindig is fontos volt a kezelhetőség, de alapvetően ez szokás kérdése. Nem gondolom, hogy túlzott erőfeszítést igényelne az irányíthatósága, kezesen reagál a fordulásra.

Komfort:

A deckpad a cégtől szokott módon csúszásmentes és időtálló valamint a teljes „fedélzetet” lefedi. Így nincs olyan pontja amin megcsúszhatunk. Mivel nincs kifolyónyílás a deszkán és a víz hátul „távozik” ( megjegyzem meglepően gyorsan) ezért nincs a deszkán lábtámasz. Mert akkor nem folyna ki a víz.:)
Ez picit szokatlan volt számomra, amíg nem érzem, hol a vége le kell nézni, nehogy túl nagyot lépjek. A fogantyú a deszka oldalába került így az ember deszkán való mozgását semmi nem zavarja.
A magas oldalfal elrejti a kapaszkodót és merevít, de szokni kell a deszkára való visszamászást. Aki hozzá van szokva a süllyesztett deszkákhoz annak ez nem újdonság.

A deszka fara evezés közben nem süllyed le, így egyenletesebb a futása. Látszik, hogy halad de szinte alig van oldalhulláma.
Az orrész.

Technológia:

Az XRS is a Super Fly fantázianevű héjazatát kapta. Az innovációkat ugyan az a Mark Raaphorst jegyzi akihez az RS és az Atlantis formavilágát is köszönhetjük.Az alábbi technikai adatok a 22-es változathoz tartoznak, ha esetleg valaki szereti szemezgetni. A térfogata igazán nagyra sikerült vetélytársaihoz képest. A deszka a szokott 8.3-as 3K carbon FIN-t kapta.

Length14’0” / 426.7 cm

Width22” / 55.8 cm

Volume340 L

Thickness11.3” / 28.7 cm

Weight27.8 lbs / 12.65 Kg

Max Riders Weight190 lbs / 85 kg

One Foot Off Nose9.1” / 23 cm

One Foot Off Tail20.3” / 51.5 cm

Handle TypeCOCKPIT UNDERCUT

Finbox Configuration Set UpSingle US box

Supplied fin(s)Weedless 8.3″

Product TypeRigid composite

Nekem tetszik, hogy nem egy egyenes közel kilencven fokos „fal” zárja a deck-részt.

Kiegészítők: A deszkához továbbra sem jár a gyári huzat. A fogantyú eddig is beépített volt, most is az így nem kell ennek beszerzésével bajlódni. Gyakorlatilag a FIN az ami a deszkához jár. Sajnos a csomagrögzítő kialakítása kimaradt amit azért sajnálok, mert versenyző létemre is sokszor használom.

Dizájn:

A forma finoman szólva is megosztó. Mivel a dizájn amolyan személyes dolog megkérdeztem másokat is, mi a véleményük a kinézetéről. A lecsapott farokrész szerintem áldozat a funkcionalitás oltárán. Az orr része rajta állva teljesen más mint oldalról. A vitorlás katamaránokat idéző orr felülről vékony nyílnak tűnik egy helyes szöggel szemben az oldalról látható íves nagy térfogatú formához. A deszka a parton nézve nagynak és szélesnek tűnik de evezve egyáltalán nem az.
Az orr és a fedélzet közti rész kialakítása nekem kifejezetten tetszik. Sosem értettem, hogy egyes gyártók miért csinálnak szinte kilencven fokos „lecsapást” ahelyett, hogy foglalkoznának vele. Így kimarad az a kád érzés ami mindig kísért a nagy oldalfalú deszkáknál. Ez persze az én becsípődésem csak.:)
A fényezés a szokott klasszikus. Messziről látszik min érkezik a rider.

Ár:

A deszka ára durván 3500 euro-tól 4500 fontig terjed Európában. A magyarországi forgalmazó a bicsurf.hu oldalán található elérhetőségen keresztül naprakész árat kaphatunk Pregun Gyulától jelenleg 3400 euro környékén már elérhető idehaza. Összevetésképpen egy 2022-es Starboard sprint 3600-3800 euro-ért kapható míg egy NSP Ninja a 2022-es szériából is 3200-3500 euro-nál kezdődik a vége itt is 4500 euro.

Múlt és jelen. még így is szembeötlő a különbség pedig teljesen más szögben tartják.

Összegzés:


A SIC mindig is azok közé a gyártók közé tartozott akik a saját útjukat járják. Ha valaki síkvízi körülményekre keres deszkát annak egy hosszabb próbára nagyon ajánlom.
Az alábbi „segédlet” a gyártó ajánlása. Így gondolom én is. Ez a deszka a lehető legnagyobb sebesség elérésére lett kifejlesztve a SIC háza táján. A deszkán visszaköszönő merész újítások felett az idő és megannyi verseny fog igazán pálcát törni.
Én minden esetre, ha lesz rá lehetőségem, jövőre megpróbálok egy 22.-sel csiszolni a 2000 időmön Dunavarsányban. Első benyomásom alapján ez menni fog:)

A képek a SIC hivatalos facebook és weboldal tulajdonai.

https://sicmaui.com/global_sic/stand-up-paddle/paddleboards-by-model/xrs-flat-water-racing-stand-up-paddle

További információ és a magyar forgalmazó weboldala:

https://bicsurf.hu/