A boat show-n volt alkalmam beszélgetni Jędrzej Klafkowski -val a Bass lengyel márka hajóépítőjével….na, kinek megy gyorsan egymás után háromszor?:)
Amikor kint voltam a kiállításon a Bass magyarországi forgalmazója szólt, hogy itt van a „deszkás ember” a Bass-tól. Nem! Nem rokona Bendegúz piócás emberének, de kétségkívül van köztük némi hasonlóság. Például mindkettőjük hatalmas tapasztalattal rendelkezik a maga szakterületén.:) A bemutatás után világossá vált, hogy ha szeretnénk beszélgetni egymással akkor kompromisszumot kell kötnünk. Sajnos nem beszél magyarul ami miatt egy kicsit sem nehezteltem rá, mert én sem beszélek (többek között!) lengyelül. Így hát maradt az angol aminek én a 3 dimenziós kifejezésmódjában hiszek ezért ezt használom.
Eleinte, Jędrzej tartotta magát ahhoz, hogy pusztán szavakkal fejezze ki magát, de ahogy belemerült a magyarázatokba egyre gyakrabban vette elő kezét,lábát lapátját ő is…
Nade a kiállítás!Már írtam róla, hogy egy merev 14-es nem üreges deszkánál a 8.3 kilogramm elég tekintélyt parancsoló. Ha ez a megfelelő merevséggel és 310 literes térfogattal párosul az már irigylésre méltó. Összehasonlításképpen egy nagy gyártó hasonló kaliberű deszkája 12 kilogramm környékén van. Majdnem 4 kiló az nagyon sok! Jędrzej szerint ez a maganyag titka és a minőségi karbon használatáé. A karbon szöveteknek is számos variációja létezik az alap szövetek már 20 euró áron elérhetőek négyzetméterenként, de vannak 100 eurós áron kaphatóak is. Ez a deszka az utóbbiból épült.
A stabilitás nagyban függ a deszka hátsó szélességétől is. A hátul szélesebb deszkák stabilabbak, ellenben némiképpen lassabbak. Kényes egyensúly ez!
Természetesen a súly és a keménység mellett számos mérvadó paraméter létezik ilyen például a test siklófelülete (tehát az alja, jelen esetben a piszkosfehér rész:)). A jelenlegi trend szerint gyakori megoldás, hogy a deszka orr része után egyfajta fél katamarán kialakítást alkalmaznak. Ez javítja a stabilitást és az egyenes haladást is. A deszka orr részét viszont ívesebb vonalakkal látják el. Persze mint mindennek ennek is van hátránya, jelen esetben ez értelemszerűen a kisebb ívű fordulás…
Naná, hogy azt nem mesélte el milyen plusz merevítést használ a deszka magjában, és azon a dekk részen ahol állni kell….
Azért azt szóba hozta, hogy nem a szokványos EPS tömbbel dolgozik. A többi ismételten a titok része! Gyakorlott hajóépítőként így is több mint 100 munkaórája van ebben az All Round deszkában! Jellemzően a folyamat a mag kialakításával, ha úgy jobban tetszik kifaragásával kezdődik. Ha a varázs erősítések is benne vannak jöhet a laminálás különböző rétegekkel. Festés, gél szerelvények és voálá(!) kész is a deszka! Na ja igen! Meg kell tervezni, ki kell számolni…:)
Találkozni valakivel aki elhivatott a szakmájában és lelkesedéssel dolgozik mindig különleges dolog. Mivel kézzel dolgozik, nincs két ugyan olyan deszka amit ő gyárt. Szerinte nem is kell! Ő úgy gyárt boardot legszívesebben, ha megismeri a vevőt, megnézheti, hogy milyen stílusban evez, milyen magas és még számos apróságot! Sokaknak porhintésnek tűnhet ez az egész, és nyilván a top márkák jó és gyors deszkákat gyártanak. Ez azt gondolom vitán felül áll! És lehet gyorsabbak is, de mint minden egyedi darabnak ennek is lelke van. Ami azért jól jön amikor az ember lánya-fia falja a kilométereket, és nincs kedve egyedül lenni!
A deszka alapadatai:
modell: Alien
méret: 14*24
jelleg: all round
súly: 8.3kg
héjazat: karbon
Köszönöm a SUPremium bass-nak a lehetőséget, őket a facebook-on érhetitek el. A hátszél legyen veletek.