Lightboardtcorp Paradoxa

Üreges full karbon deszka 10 kilogramm alatt Magyarországon? Seper Árpitól kaptunk egyet egy evezésre…

Bevezető:

Az idei SUP Alps Trophy versenyeken rendre feltűnt Normen Weber német versenyző alatt egy lightcorp deszka. Normen már a The Lake Rocks fesztivalon is gyors volt vele aztán összefutottunk a sorozat záró futamán Cooperben is. Kíváncsi voltam a deszkájára, de valahogy mindig elmaradt egy próbakör egészen ezidáig. Seper Árpi meglepte magát eggyel és felajánlotta, hogy kipróbálhatom.
A cég újdonsága a Pardoxa ami egy ízig-vérig versenygép, mentes a sallangoktól és ahogy az ember ránéz olyan érzése van, hogy most azonnal vízre kell szállnia.
A Paradoxa elérhető 14-es hosszúság mellett 21′,22′,23, és 25′-ös szélességgel is. Ez literben 267l-322l-ig terjedő palettát jelent.

Stabilitás, merevség:

A Paradoxa mint üreges deszka egy teljesen más eljárást képvisel, de erről majd később. A deszka rendkívül merev. Ezt ígéri a gyártó és hozza is ezt a típus gond nélkül.
Az előző típushoz képes a farokrész kiszélesedett,ettől megnőtt a deszka stabilitása. Ebben semmi újdonság nincs a gyártók ezt preferálják mostanában és ez megkönnyíti a riderek dolgát.
Ami viszont merész az deck felület vízszint alá süllyesztése. Ezzel tovább növelték a stabilitást és kompenzálták az orr rész karcsúsításából adódó veszteségeket.
A deszka stabil egy jól képzett versenyzőnek és evezhető egy amatőr sportolónak.

Menettulajdonságok:

A deszkát jól lehet futtatni, orrát gyorsan kiemeli és ül fel a vízre. Gyorsan lehet elérni a deszka nyújtotta maximális sebességet. Szépen fut könnyen irányítható. Szerintem a vékonyabb orrész miatt dobott vízen kicsit rángatja az orrát. Persze ezt mindig nehéz megítélni pár kilométer evezés után, egyszerűen csak ilyen a karaktere a deszkának. Sajátosság mint az, hogy érezhetően könnyeden próbál átmenni egy hullámon vizezés közben, vagy az hogy kong amikor véletlen hozzáérek a lapáttal. Pontosabban doboz hangja van ami érdekes a maggal rendelkező deszkák után, de ez lesz a jövő vagy már a jelen szóval majd megszokjuk.:)
A Lightcorp szerint a széle farokrész stabilan tart a fordulásnál és a magasan domború hátsó rész segít, hogy ne kerüljön felesleges víz a deckrészhez. Nos, mindkettő igaz viszont a hátralépésnél úgy 20 centit kell megmászni és ez nekem nagyon fura volt. Teljesen másképpen kell használnom a testsúlyomat hátralépésnél és muszáj lépni, mert nem emelkedik ki az orrész kellően a fordulóhoz ha ezt nem teszem.
A hullámosabb vizet szerintem jól kezeli és itt a hazai hullámosabbat értem ami nem a Balaton szélben. Ahhoz, hogy erről írjak jól jönne egy hullámos balatoni hét a Paradoxa-val. Érzésre azt mondanám, hogy a hátulról-oldalról jövő hullám meg tudna lepni gyorsan.

Konfort:

A deckrész nagyon kényelmes, az erősen dougoutos deszkának az oldalfala vékony, szinte a teljes felületet használhatjuk. A deckpad nem csúszik a foganyúk nagyok kényelmesek jól ellátják a feladatukat. A deszkáról ugyan nem estem le, de a visszamászás olyan lehet mint minden hasonlóan magas falú mélyített deszka esetén. Némi nehézség és gyakorlás és már megy is.:)


Technológia:

A hallow azaz üreges merev deszka már nem kuriózum a deszkagyártók között hanem egy olyan szint amit igyekszik mindenki megugrani. Nem új maga az üreges deszka ötlete, de most már nagyon merev deszkák jönnek ezzel a technológiával. A Paradoxa teljesen szánszálas „testét” két külön formából rakják össze szerintem úgy ahogy a kajakokat. A nagy „titok” a deckpad alatt lehet amiről sajnos még nincs információnk. (de szerzünk:)).
A deszka igényesen van összerakva, javítható és az alja kicsit visszatér az ívek világába, nem vadul de azért messze nem egyenes és ez adja szerintem a karakterét, azt ahogy viselkedik evezés közben. A fogantyúkról már volt szó, ami kissé kidolgozatlan az a szelep beépítések Árpi sajátkezüleg rakta be a helyére elmondása szerint lehet ezt ügyesebben is. A túlnyomás elleni szelep egy gumidugó csővel, a vízelvezetésért felelős szelep beépítése pedig nem szép. A deszka igényessége mellett feltűnő, nem mintha ettől nem működne helyesen.

Kiegészítők:

A deszkához egy Fin és a 3 fogantyú jár. Ez egy versenydeszka, a túrázáshoz használt kiegészítőket teljesen mellőzi. Huzatot külön kell hozzá vásárolni.

Dízájn:

Az általam használt fekete-piros deszka nagyon sportos. Az ívei szépek a karbon érzet pedig a sebesség köré helyezi gondolatban a sporteszközt. Ha valaki szereti feszegetni a teljesítménye határát nagyon hívogató a deszka, jól eltalált vonalakkal. A hátsó rész kúpos kialakítása nekem kicsit sok, de ezzel úgy néz ki mint egy sportautó. Az orrész letisztult a rajta lévő él viszi a szemet.
A kis antenna szerű szelep kicsit vicces, gondolom azt mindenki igazítja aki ilyet vesz. A kék-fehér, zöld-fekete, sárga-fekete is nagyon mutatós.

Ár:

A deszka ára a gyártói weboldalon 4600 euró ami nagyon borsosnak tűnik első blikkre. Az üreges deszkák ára egyébként magasabb. Megkérik a mínusz kilók árát és itt egy átlagos deszka árához viszonyítva mínusz 3 kilóról beszélünk ami nem kevés. Az is igaz, hogy egy ONE csak fél kilóval nehezebben 3000 euro körül mozog a Starboard 2023-as Sprintje boardbaggal együtt 4100 euro.
DE! A súly nem minden, a forma nagyon fontos. Ezek az árak a netről vannak így előfordulhat, hogy a szállítás teljesen átrendezi a végső árat.
Szerintem ennél olcsóbban is hozzá lehet jutni egy deszkához már most is, jövőre pedig biztosan.

Összegzés:

Ez egy nagyon agilis és gyors versenydeszka. Én csak a 23-ast próbáltam és tapasztalatból tudom, hogy egy-egy méret is teljesen másképpen tud viselkedni. Ha valaki beleszeret és meg is tud rajta rendesen állni, biztosan nem fog csalódni benne. Nagy utat tett meg a cég az első merev deszkái óta. A teszt során egy Mantra volt az egyik kísérő deszka és néha cserélgettük is. Érezhetően sportosabb a Paradoxa. A márka weboldalán írják, hogy sokkal innovatívabb és eltérőbb lett az elődjéhez képest. Ez szerintem is így van.
Nem olcsó, de a teljesítményét tekintve nekem egy biztos vételnek tűnik egy versenyzőnek. Ez a deszka ott van a nagyon jó, deszkák között. Érdemes kipróbálni ha valaki szemet vetett rá, a többi úgyis a személyes érzeteken múlik.

A deszkát idehaza Seper Árpád fogja forgalmazni.(Gondolom nem árulok el titkot azzal, hogy a 4600 euro-hoz képest olcsóbban.) Ha valakinek van ideje keresse fel az Old Lake SUP-ot Tatán vagy egyeztessen Árpival a : oldlakesuptata@gmail.com e-mail címen egy jó tesztevezésre.:)