Hogyan válasszunk SUP lapátot ?

Gyakori téma mostanában, hogy milyen is a jó SUP lapát és, hogy melyik a jó választás. A cikk ebben próbál segítséget nyújtani.

Egyáltalán lapát-e az evező vagy fordítva. Magyarországon nem csak a kajak, kenu, outrigger és sárkányhajó lapátokat nevezik lapátnak hanem még az evezős „evezőket” is. Ennek történelmi és nyelvi hagyományai vannak, ezért gondolom a SUP sem lóg ki a sorból. Sokunk számára ezért lapát a lapát. Viszont mindenki úgy hívja ahogy akarja, vagy kedve van hozzá.:)

No de vissza a címben feltett kérdéshez. Kevesen gondolnak úgy a lapátra mint egy a deszkával egyenértékű sporteszközre pedig fontossága szerint igen is az. Ha van egy minőségi lapátod az több deszkaváltást is túl fog élni és igazán ragaszkodni fogsz hozzá.

Alapvetően 5 kritériumot érdemes szem előtt tartani vásárláskor.

  1. hány részes legyen a lapát és állítható-e.
    Az egy részes lapátok a legkönnyebbek és a „legstabilabbak” nem nyeklik-nyaklik az illetéseknél a lapát. Hátránya, hogy macerásabb a szállítása illetve egy emberre és egy deszkára van méretre vágva. (a deszka itt annyiban releváns, hogy egy isup-nál nem a víz színén állunk mint egy merev deszkánál így érthetően távolabb kerül a vízfelület tehát hosszabb lapát kell.)
    A legjobb kompromisszumos megoldást a 2 részes lapátok adják, de csak akkor ha az állítható rész képes stabilan tartani az illesztést. Nem forog el, nem csúszkál. nekem oldalváltásnál például útban van minden plusz dolog a nyélen, de ha ez nem zavaró akkor ez egy nagyon jó megoldás lehet.
    A háromrészes lapát olyan mint a mosó-szárító gép vagy a négy évszakos gumi tudhat mindent a maga kompromisszumaival. Kicsit mozog kicsit nehezebb de könnyen pakolható.
  2. A lapát anyaga és minősége.
    A lapátok készülhetnek fából, fémből (jellemzően valamilyen alumínium ötvözetből) illetve műanyagból (itt széles a skála a fröccsöntött műanyagtól a karbon lapátokig)
    -A fa egyszerű történetnek tűnhet, de az avatottak tudják, hogy nagyon nem mindegy milyen fából, milyen ragasztóval készül a lapát illetve, hogy csak lakkozva van vagy kapott-e esetleg üvegszál bevonatott a tartósság és a merevség kedvéért.
    Idehaza ritkák a fa lapátok. Egy komoly versenyzésre alkalmas lapát ára vetekszik egy karbonlapát árával és a nyele minden esetben karbon cső( pl: Gere lapát). A többi lapát hobbi használatra ajánlott szép míves darab. jellemzően nem állítható és fából van az egész.
    -Fém (alumínium) lapátok. A minden egy szettben lapátok nagy többsége ilyen. Alumínium lapátból is van jobb és gyengébb minőségű, de alapvetően ezek csak hobbi célra alkalmas nehéz és nem alaktartó lapátok. Értem itt ez alatt azt, hogy egy erős húzásnál elgörbülhetnek és úgy is maradnak, míg mondjuk egy fa vagy karbon lapát meghajlás után a húzás végén újra visszanyeri kezdeti formáját. Ebben a kategóriában talán a legnagyobb a minőségi különbség, és ez a legnagyobb számban eladott lapátfajta is a kedvező ára miatt. Sajnos sok az ipari hulladék. A meghajló nyélen kívül a gyatra illesztés, nem fixálható állítási pont, és a kézzel könnyedén meghajlítható fröccsöntött műanyag toll nagyon jellemző. Ezek nagyon csekély mértékben alkalmasak a használatra. Érdekes, hogy plusz pár ezer forintért már sokkal minőségibb darabokat lehet vásárolni amik bőven jók a hobbi felhasználóknak. Jellemzően a komolyabb gyártók ilyen használhatóbb lapáttal látják el a minden egyben csomagjaikat.
    – karbon, üvegszál lapátok és ezek ötvözetei. Mivel a fitnesz és versenysport közeg ezt használja itt a legnagyobb az innováció és sajnos a szórás is. Ma a karbon egy olyan varázsszó a SUP lapátok világában ami mindent visz. A karbon egy szénszövet anyag hétköznapi gyűjtőneve. Szénszövet esetében meghatározó a szövet sűrűsége, a szövés mintája az anyag széntartalma vagy a szövet kevertsége. Például egy négyzetméter karbon -aramid vagy karbon-kevlár szövet ára 10.000 forint alatt van addig egy 80g-os tiszta szövet ára 30.000 forint. Az árkülönbség tükrözi a minőségbeli különbséget? Nem minden esetben. A rétegek száma, a gyanta minősége a térhálósítás technológiája mind-mind számít. Lehet üvegszálból is jó minőségű lapátot gyártani ami könnyű és szénszálból is gyatrát ami nehéz és törik. Ebből van is bőven idehaza.
    És még szóba sem jött a nyél keménysége, ami szintén meghatározza egy lapát karakterét. Nyilván ezzel a bekezdéssel egy kezdő sem került közelebb a megoldáshoz. Ökölszabályként az vállalható, hogy amilyen lapáttal idehaza is akár mondjuk magyar bajnokságon dobogóra állnak merev deszkások az jó minőségű. Irányadó lehet a merev deszka gyártók lapát palettája is( pl: Starboard, SIC, Mistral). Így talán nehezebb melléfogni. Vannak kifejezetten lapátgyártó cégek is amik a felső kategóriát képviselik. (pl: Braca, Black project, qb, Kajner stb..)
  3. A lapát súlya
    Ezt gyakorta elnagyolják sokan, mondván nem baj ha nehéz legalább megerősödünk. Valóban nem túl lényeges szempont, ha valaki csak evezget vagy teljesen hobbi célra használja a SUP-ot és az evezést. Amikor oktatást tartok igyekszem egy-egy jobb minőségű lapátot is adni a megjelenőknek, hogy érezzék a különbséget. Mert sok van, könnyebb és pontosabb végrehajtást ad egy jobb lapát és itt bátran használhatjuk a minőségibb kifejezést. A piacon nem ritka az egy kiló feletti alumínium lapát. Egy jó minőségű karbon lapát 400-600 gramm között mozog. Egy perc alatt folyamatos laza evezésnél körülbelül 30-40 húzásnál emeljük ki a lapátot, ez egy órán át plusz fél kilóval nem kis plusz munka.
  4. A lapát formája a nyél és a mankó.
    Először is a minőségi lapát jó vízfogást biztosít egyenletes húzást ad. Innen adjuk egyre lejjebb ahogy megyünk a drágább lapátok felől az olcsóbbak felé. A lapát formája a lapát karakterét adja meg. A csepp formájú lapátok könnyebb vízfogást adnak az egyenes oldalfalúak pedig egyenletesebb húzást. De ez csak két kiragadott példa. A toll szöge, a felületén lévő „vezető él”, ha van a benne lévő mélyedés mind-mind fontos szempont.
    Idén a világ egyik legnagyobb lapátgyártójának tollát kaptam meg használatra, de visszaadtam pár evezés után mert nem éreztem nekem valónak. Miért? Azért mert mindenkinek egyedi evezéstechnikája van és előfordulhat, hogy egyik-másik toll használata nem adja azt az érzést,hogy a legtöbbet tudom kihozni magamból. Ha bármelyik rendszeresen versenyző SUP-ost megkérdezitek mindegyiknek van egy sztorija arról, melyik tollformát szereti és melyiket nem.
    A lapát nyél is több féle lehet. Lehet ovális vagy hengeres vastagabb vagy vékonyabb, és természetesen itt is él az, hogy milyen anyagból milyen minőségben gyártották. Én a merev nyeleket preferálom, de ismerek több olyan versenyzőt aki a lágyabb nyélre esküszik. Megint csak azt tudom mondani, hogy egy szint után ez evezéstechnikától és komfort fokozattól függ.
    A mankó formájához viszonylag gyorsan hozzászokik az ember. Itt a fő kritérium az, hogy használatával precízen lehessen irányítani a lapátot és oldalváltásnál könnyedén simuljon a kézbe. Anyaga lehet fa vagy műanyag (kompozit) felülete lehet lakkozott, vagy olyan mint a nyél (ez esetben a gélréteg az érintkező felület), de kerülhet rá csúszásgátló is.
  5. méretek.
    Tényleg kritikus pont a méretek pontos meghatározása egy kezdő számára. A lapát hosszának helyes megválasztása tapasztalatot igényel, ezt nem lehet egy pár ábra alapján jól belőni. A csukló itt, könyök ott képek csak amolyan iránymutatók. Nem veszik számításba a deszka vastagságát a használó testi adottságait és az evezéstechnikáját sem. A hosszon kívül a lapát felületének nagysága is fontos amennyiben az optimális haladás a célunk. Ennek méretét négyzetcentiméterben vagy négyzetinch-ben adja meg a gyártó. Jobb esetben mindkettőben. 80 négyzetinch alatti méret gyerek méret. Egy fitnesz vagy verseny célra hasznát férfi lapát 85-95 négyzetinch nagyságú. A női versenyzők többsége valahol 84-90 között i méretet használnak. De mindig van kivétel ezek inkább általános méretek. Az-e fölöttieket megfelelő csapásszámmal csak nagyon kevesen tudják érdemben áthúzni. Vannak ennél jóval nagyobb tollak ezek tényleg hobbievezésre valók.

    Hogy milyen a jó lapát? Ez teljesen személyes döntés ahol szerepe van a felhasználás módjának, az árnak és a lapát paramétereinek egyaránt. Én azt javaslom, próbáljunk ki bátran egy-egy versenylapátot is. Nem azért mert ilyet kell venni, mert nem mindenkinek van erre szüksége, hanem azért hogy ha kompromisszumokat akarunk kötni fontos, hogy tudjuk miről mondunk le és miért. Így nem fog csalódás érni.
    Zárszóként még annyit, hogy minden féle lapátot el lehet törni, vagy tönkre lehet tenni. Ezek okai megérnek egy másik posztot.:)

    Jó evezést! A hátszél legyen veletek.

    M.K.