Az evezés technikája…(ahogy én látom…)
A sup evezés technikájáról már régóta szerettem volna írni, de valahogy sosem tudtam, hogy hogyan kezdjek hozzá…..
Mert ugye egyszerű! Az ember vizet fog (belemártja a lapátot a vízbe) majd húz párat, oldalt vált, ott is húz párat és már kész is!
Ez egészen addig működik ilyen egyszerűen amíg rá nem áll valaki a deszkára és szembesül a „hogyanok” sokaságával!
Már az elején el lehet bizonytalanodni a hol és hogyan állunk kérdéskörnél. Alapvetően párhuzamos lábbal terpeszben állunk, hogy meg tudjuk tartani az egyensúlyunkat a deszkán. Hogy mennyire elől vagy hátul állunk az nagyban függ a board típusától, de ha úgy állunk, hogy az orra sem nem süllyed le sem nem áll ki már nem hibáztunk nagyot.
Állni lazán érdemes a deszkán, amit mondani könnyű megcsinálni nem feltétlen. Az első evezéseim alkalmával én a lábujjaimmal akartam „kapaszkodni” a deszkába, aminek az lett az eredménye, hogy 20 perc után görcsölni kezdtek a lábujjaim :D.
Ritkán áll valaki pontosan párhuzamosan. Valamelyik lába egy picikét mindig előrébb van, gondolom ez az erős-gyenge oldalnak köszönhető…
A sprinterek rövid távon gyakran állnak az egyik lábukkal előrébb, hogy nagyobb erőkifejtéssel tudjanak evezni, de ehhez tudni kell lábat is váltani oldalváltásnál ami nem olyan könnyű gyors evezés közben.
A húzás eleje a vízfogás!
Ha valaki úsztatja a lapátot- (a víz akkora erőt fejt ki a lapát tollára, mint a toll a vízre, ha ez a húzás kezdeténél nagy, akkor a víz nagy ellenállása miatt magunkat húzzuk a lapáthoz nem a lapátot hozzánk! Így gyorsabban lehet haladni kisebb csapásszámmal…) – szóval ha valaki „elúsztatja” a lapátot lassabban halad mint ha megfogja a vizet és kevésbé tudja segíteni a lapát a stabilitásban. (ugyanis a kemény vízfogás során rá tudunk támaszkodni a lapátra a húzás elején és „rogyasztás” közben nem esünk hátra, mert kapaszkodóként használjuk a lapátot) Ilyet lehet látni a versenyekről készült videókon..
A vízfogást elöl érdemes elkezdeni úgy, hogy a merített toll megakadjon a vízben, miközben a súlypontunk csökken, majd a párhuzamos lábbal való rogyasztott „beülésből” felállunk egyenes húzókézzel. Ezzel a testsúllyunkat is használva haladunk előre! Ezt nem tudom másként megfogalmazni 😀
A lapát tollát elmerítjük, de azért nem toljuk le a fenékig megzavarva a halak és egyéb vízi élőlények életét, amúgy sem hatékony az az evezés ahol a lapátszár félig a víz alatt van.:)
Tehát toll a vízben és egy enyhe rogyasztással a súlyunkat használva alsó karunkat nyújtva tartva húzunk egyet. A felső mankót (ez a lapát azon vége, amit fogunk) enyhén behajlított kézzel támasztjuk. Nem húzunk vele ez csak amolyan stabilan tartott forgáspont. Távtól, intenzitástól, kényelemtől….a csillagok együttállásától 😀 függően oldalt váltunk ez 8-10 csapástól ennek többszöröséig változhat.
A versenyzők jellemzően nagy csapásszámmal rövid lapáttal nagyobbat rogyasztva előredőlve eveznek, míg a túrázók inkább egyenes derékkal kevésbé előrenyúlva lapátolnak.
Ez így van a túra kajakosoknál is a felhasználás módja meghatározza a technikát, ez nem jobb vagy rosszabb inkább ilyen vagy olyan….
A fordulás és az egyenesen haladás….
A
fordulás és az egyenesen haladás gyorsan válik érdeklődésünk tárgyává miután
megtanultunk megállni a deszkán!
Kezdjük az egyenesen haladással! Bár még nem volt róla szó, jó sok féle fin
kapható a piacon. (ez az az izé ami a deszka alján egy uszonyra emlékeztet…)
Vannak boardok (az alsó szegmens legalsó részén) ahol ez fix, és nem
cserélhető.
De e fölött miénk a választás szabadsága (és a döntés dilemmája de erről majd
máskor..). Értelemszerűen
minél nagyobb a felülete (a finnek), annál erőteljesebben tartja az egyenes
irányt, és ami még nem mellékes segíti a stabilitást! (kicsit olyan, mint egy
lapát a vízbe merítve, ha hirtelen megbillenünk jobbra, a fin felületének bal
oldalán a billenés irányával ellentétes irányú és nagyságú erő ébred…)
Szóval témánál maradva a nagy fin segít egyenesen
menni, de nehezíti a fordulást. Nagyjából egyenesen haladni úgy a legegyszerűbb,
ha enyhén V alakban húzunk, ahol mi vagyunk a V alja… tehát nem párhuzamosan a
deszkával, hanem 20-30 fokos szögben! Persze a kenusok ezt mindenféle
varázsmozdulatokkal tetézik és csűrik csavarják.
😀
Fordulás!
Kezdetben szerintem mindenki megpróbál csak az egyik oldalt evezni, bízva az általános iskolában fizikaórán elsajátított tanulmányaiban. Aztán rájön, hogy ez túl nagy ív lesz. Ezért az ellentétes oldalon kezd hátrafelé evezni, majd nyugtázza, hogy ezek ismétlésével eléri célját.
Ez működik és jól! A deszka orrának behúzása már nagyobb technikai tudást igényló művelet, de nem ördögtől való!
Viszont! Merjünk vagányak lenni, és vagy pici ugrásokkal vagy hátrébb lépdelve emeljük ki a deszka orrát enyhén a vízből és pikk-pakk meg tudunk fordulni.
Ha valaki nagyon gyorsan helyben szeretne megfordulni, az tetézheti a mutatványt azzal, hogy az egyik lábát a deszka hátsó kb. 40 centiméterén keresztbe teszi, a másikkal hosszában egy közepes előre terpesszel beleáll és a hátsó láb oldalán kicsiket húzva megfordul. Csak ennyi??!!??
Neeem 😀 Mert simán le tudunk így esni a boardról hátrafelé ha „túlsüllyed” a deszka fara. Vagy fordulás közben kicsit meglötyögtet minket a saját hullámunk..(vagy másé, vagy a szél, vagy nekünk jönnek vagy bármi más… :D).
Hogy ezt döntően mi irányítsuk „rogyasztott” lábbal a törzsünkkel és a felső testünkkel egyensúlyoznunk kell a deszka kiemelését és úgy általában mindent J.
Ezzel a technikával már lehet virítani és egy gyengébb képességű vízi cirkuszban is elmenne betétszámnak.
A jó idő és a meleg víz ideális ennek gyakorlásához!
A ” vizezés”!
Vizezés?
Az meg mifene? Még jó, hogy vizezünk…porolni mégsem lehet evezés közben…😉
Igen vizezés! Ami egy ügyes kis trükköt takar arra az esetre, ha mások
„zsírján” szeretnénk előrébb jutni. Pontosabban ugyan azt a távot
ugyan annyi idő alatt megtenni mint szorgosan lapátoló társunk csak, kevesebb
munkával.
Ez olyan mint a bringás szélárnyék vizes változata! De hogyan működik?
A válasz roppant egyszerű! A víz nagyon szeret
nyugalomban lenni….ez az egyik kedvence! Ha valaki hajóban, boardon,
csónakban ül, áll, térdel…vagy csak úgy van😊 vizet szorít ki maga alól.
Ahogy halad előre, ezt a kiszorításos tevékenységét
arctalan módon tovább folytatja. A víz ezzel szemben szeretne visszabattyogni a
kiszorított helyére. Tehát ha valaki előrefelé mozog, a hullám amit húz,
előrefelé igyekszik a „helyére” menni.
Ezt a mini hullámot lehet meglovagolni! Nem is
eredménytelenül. 😀
A sasszemű detektív megfigyelő vénával rendelkezők
észrevehették, hogy ilyen V alakú hullám van a deszka (bármely úszó tárgy) 2
oldalán és mögötte is….
Melyik a jobb? Sup deszkán a farvízen (ez van a
deszka faránál…) való vizezés könnyebb és energiatakarékosabb😉
A deszkán hajszálnyit előrébb kell állni az
előttünk lévő deszkától 60-100 cm.-re de ez függ a sebességtől, súlytól,
deszkaformától..ha jól állsz rajta érzed, hogy húz!
Oldalt már macerásabb, mert a sup deszka nehezebben
kormányozható, ráadásul oldalt váltasz te is és az is akinek a „vérét
szívod” 😂. Viszont ha le akarod előzni,
előzés közben nem kell „áttörnöd” az oldalvizét! ( Tehát nem kell
átszenvedned az oldalhullámokon…)
Na és akkor a mennyi haszna van kérdésre…az elől
haladó energiabefektetésének kb. 20%-a megspórolható! Ettől még lehet, hogy
simán kinyúlsz a vizén! Mert nem biztos, hogy te 80 %-on dolgozol….ő a saját
vizén állva ennyit spórolna…Remélem érthető! 😎
Ez versenyeken mindig a taktika része, de nem
mindig esik jól ha más iramára kényszerülsz még vizen sem….
Szösszenetek a vizezéshez…
Már említettük a farvizet ami a deszka faránál van, és rettentő kényelmes viszonylag könnyen irányítható a board. Ezzel szemben az oldalvíznél ( amikor a másik deszka oldalhullámán állunk) macera a kormányzás ellenben könnyen indíthatunk róla amennyiben érezzük az erőt.😁
Na de vannak itt még érdekességek ám! Ilyen a kereszt víz amikor két deszka oldal irányban egymástól 5-7 méterre van és értelem szerűen egymás mellett haladnak. Mi pedig roppant cselesen a dupla oldalhullámon kb. 1 deszkányira lemaradva szakítjuk le mások munkájának gyümölcsét😀
Ez jól hangzik meg nehéznek sem tűnik…pedig az! Mert két emberhez kell igazodni, ráadásul sokáig kevesen mennek egymás mellett ezért sitty-sutty átesünk a vízen.(ez azt jelenti hogy egy hullámmal, vagy többel hátrébb kerülünk és az nem szerencsés…) Tehát ha kihúzzák alólunk a vizet és átesünk olyan nagy energiákat kell mozgósítanunk az élre jutásért amivel akár vezethettünk is volna. ( Ha valaki káromkodós fajta itt biztosan elmorzsol magában egy-két berögzült jelzőt 😂). Javasolt tevékenység ha átestünk az azonnali farvízre állás! Ha már van ott valaki jöhet a ninja warrior vízi megfelelője😎. Boardra emberre vigyázni azért!
Mert ha nem! Mármint nem tudunk valakin farvízezni….jön a dobott víz!
Na az egy roppant élvezhetetlen dolog tud lenni. Elnevezése fedi tevékenységét! Nem elég, hogy ő is dobva van(hullámos, kavarog…) még veled is ezt teszi. Technika jó eséllyel oda…hátul csak az izzadság és a lábszag van😀 na meg a küszködés…
Van akinek ez nem okoz akkora gondot. Egyrészt mert mentálisan könnyen feldolgozza, hogy most nem jó. Másrészt olyan erős, hogy tudja, szépen felér majd…
Továbbá nem okoz gondot annak sem aki csak evezni jött, sőt kifejezetten vicces tud lenni a lötykölődés…
És vannak a rodeo bajnokok akik a dobott vízen is találnak vizet…fogalmam sincs hogyan😄.Bölcsőt még nem láttam supon😉
A lényeg! Erősnek kell lenni, és ha van lehetőség vizezni spóroljunk..😉
a borítókép a faz.net oldaláról származik.