És a cím nem túlzás!…..
Tavaly azaz 2019-ben rúgott egy nagyot a ONE márka a SUP merev deszkák innovációjának szekerén. Mégpedig azért mert egy kenu egyeshez hasonlatos farrészt építettek bele.
Szabolcs barátom súgott nekünk! Van egy Ege Pro 2.0 itthon amit a ONE Ocean Sports cég jegyez. Maga a deszka és a megjelenése közötti hype-ról a suprace.com online újság írt. Az ott leírtak alapján a deszkát tisztán a síkvízi versenyzésre tervezték, de meglepően jól teljesített a prototípus alacsony hullámos vízen is. A legnagyobb sebesség elérése érdekében a farokrész kialakításánál először teljesen elengedték a fordulóban szükséges stabilitást. Végül mégis újratervezték és kapott egy „párkányt” ami nem éri el igazán a vizet evezés közben, de megfelelő támaszt nyújt fordulásnál.
A gyártó 21,5 és 23,5 méretben készítette el ezeket a 14-es deszkákat. Ebből egy 23,5 került Pesterzsébetre Soltész István azaz a SUPcsi jóvoltából. Bivallyal bár 2 hónapja nem voltunk vízen a téli felkészülés jegyében, kapva kaptunk az alkalmon. Tettük ezt még akkor is, ha egy nyári 10-20 kilométeres teszthez képest beöltözve egy csak egy villantás!
A deszka ránézésre is nagyon impozáns, szerethető. Első ránézésre a csúcsos farokrész miatt olyan mint egy 12.6-os, pedig nem az! A felhajtóerőről a bő 270 literes térfogat gondoskodik. Nekem kedvencem az ilyen jellegű két színes fényezés, de ez elég szubjektív.
A parton nézegetve a deszkát 4 részlet azonnal feltűnik!
Természetesen elsőre a farokrész szúr szemet amit az előbb már említettem. Megítélésem szerint a cél a kilépő él minél áramvonalasabbá tétele volt. A felülről látható megtört ív csak addig „zavaró” a szemnek amíg el nem kezdünk evezni. Én azok közé tartozom aki a deszka orrát nézegeti evezés közben, de azért hátra-hátra pislantva feltűnik, hogy szép vizet „húz” pont mint egy kajak vagy kenu. Nincs is olyan érzése az embernek, hogy lassít a széles kivezetés.
A második a deszka aljában látható ív.
Elsőre az a rossz emlék jutott eszembe amikor kipróbáltam egy olyan merev 24-es deszkát aminek az orra az egekben volt, de az óriás banán miatt tolta a vizet anélkül, hogy felfeküdt volna rá. Nos evezés közben ennek pont az ellenkezője történt, a deszka könnyeden felült a víz tetejére és siklott. Nem ült vissza, és lassabb iramnál sem trimmel. Az, hogy maximális sebességnél, hogy viselkedik ebből a szempontból azt szívesen megmondom majd nyáron! 😀
És van még egy nagyszerű tulajdonsága! Ha az ember oldalra kibillenti törekszik visszaállni a vízszinteshez, szerintem ezt nem minden deszka tudja, számomra ez nagyon komfortossá tesz.
A „fedélzet” mélysége.
Ez egy nagyon fontos kérdés a stabilitás terén! Értelemszerűen minél lejjebb van az ember súlypontja annál stabilabb lesz. Ránézésre mélynek tűnt és valóban az is! Szinte a víz színén áll rajta az ember. Ez mindig segít a technikán is.
Az orr rész
Az orr szakított a lecsapott dizájnnal és ezt nagyon jól teszi! Ez is kicsit kenusra sikerült így nehezebben fúródik bele a hullámokba. A magasított kialakítás a felhajtóerőt segíti, az oldalt legömbölyített rész miatt gyorsan és könnyen válik irányíthatóvá . A sprint deszkákhoz képest enyhén felhúzott orr még kényelmes, nem tolja a vizet mint egy all water deszka, és nem is csúszkál feleslegesen jobbra-balra. Az alján lévő durván 50 centi hosszú él szépen megvezeti.
Abban mindketten egyetértettünk, hogy ez a deszka méltó ellenfele a Starboard Sprint-jének, NSP Ninja-janak vagy a Lightcorp-nak. Hab a tortán, hogy ez a deszka üreges, tehát hallow! Számomra meggyőző volt a merevsége!
A fordulás tényleg gyakorlottságot igényel ezen a deszkán, a könnyed megpördülést nem lehet felírni az előnyei közé. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez igazán egyetlen deszkánál sem egyszerű gyorsan végrehajtani ebben a kategóriában. Na meg persze az is, hogy az ember bátrabban ugrik hátra nyáron egy teszthez, mint december közepén! 😀
Ez vonatkozik a sebességére is. Nekünk gyorsnak és kezelhetőnek tűnt. Az igazi az ha valaki edzeni tud egy deszkán, és van ideje kitapasztalni, megfigyelni az előnyeit és a hátrányait egyaránt!
A terv az, hogy nemcsak állandó résztvevője lesz a hazai versenyeknek ez a deszka, hanem a SUPcsin keresztül rendelhető is lesz ez a típus! 🙂
Aki azt gondolná, hogy: itt a vége fuss el véle! Annak csak majdnem van igaza!:) Mert ugye hol a 2020-as modell?
Sok gyártó egy kialakult testen csak ráncfelvarrást csinál! Ez a ONE-nál nem így van. Hogy ennek az az oka, hogy a piac rákényszeríti a lépésenkénti újításra, vagy van még a tarsolyban némi plusz, azt sajnos nem tudom megmondani.
A 2020 ONE Edge 3.0 tovább viszi a főbb irányelvet, de visszatér a hagyományosabbnak mondható farok, mivel a farokrész kialakítása futtatás közben ugyan úgy egy konvex forma, de a már említett „párkány” sokkal nagyobb. Így javítva a fordulás közbeni stabilitást!
Voltak már ennek előjelei a SUP City Tour-on 2019-ben amikor is a az alábbi impozáns Limited Edition kalandozott a mezőnyben!
Remélem nyáron még lesz lehetőségünk nyúzni egy kicsit! Akit érdekel az keresse Soltész Istvánt a facebookon!
https://www.facebook.com/supcsi
A hátszél legyen veletek!