A SUP evezés élettani hatásai

A rendszeres megfelelően végzett sporttevékenység jótékony hatásai régóta ismertek. A fizikai aktivitás növeli a szervrendszerek hatékonyságát azáltal, hogy ezen szervrendszereknek alkalmazkodniuk kell a fizikai aktivitáshoz (mozgáshoz). További előnye, hogy ezáltal növeli a szervezet ellenálló és rehabilitációs képességét….

A Stand Up Paddle azaz a SUP evezés, mint minden erő-állóképességi sport nagyszerűen alkalmas fizikai állapotunk javítására. A mozgásforma előnyei a következők:

2021 Magyar bajnokság forrás: MKKSZ facebook oldala

-Könnyen megtanulható és elsajátítható mozgásforma a rekreációs sportok között. A sportfelszerelések széles választéka miatt könnyű új kihívásokat találni, az érdeklődést fentartani.

-Segíti az arányos és egészséges testfelépítés kialakítását azáltal, hogy a folyamatos ciklikus erőkifejtésnek köszönhetően csökkenti a testzsír százalékot. (így javítva a BMI indexet) valamit elősegíti a kellően laza és nyúlt izomzat kialakítását. Az evezésben részt vesz a karokon kívül a hát, mell, és a törzs izomzata, farizmok, valamint a lábak hajlító és feszítő izmai egyaránt. Az oldalváltások miatt teszik ezt szimmetrikusan. A SUP evezés egy teljes testedzésnek felel meg.-Javítja a szív és érrendszer működését. Növeli a tüdőkapacitást, amivel javul az oxigénfelvétel. Az aerob edzéssel a szív és érrendszeri megbetegedésekkel szemben preventív hatással bír.

forrás: greenwathersports.com (szerintem inkább lenne pontos a tetőtől -talpig kifejezés, de tény, hogy ezek az izmok vannak a legintenzívebben igénybe véve.)

-A sérülés veszélye alacsony. Az evezés közben az izomzat nincs kitéve nagy mértékű egyszeri erőkifejtésnek, továbbá csak minimálisan terheli az ízületeket. A balesetek esélye is igen alacsony, gyakorlatilag, ha ügyelünk a tereptárgyakra ki-be szállásnál a vízbe esés során nem ütjük meg magunkat.

-Segíti a jó egyensúlyérzéket. A deszkán állva némi gyakorlás után szintet, láthatatlanul dolgozik a test az egyensúly megtartásáért, mert a deszka a vízen mozog tehát folyamatos koordinálásra van szükség.

-Pszichológiai előnyök: Oldja a stresszt. A ciklikus mozgás, mint egyféle mantra segít a mentális kondíció kialakításában.
A természet közelsége, békéje és a nagy nyílt terek további pszichés előnyökkel járnak. A SUP nem csak egyéni sportág, lehet csoportban és csapatban (egy deszkán többen is) űzni ezért képes megadni a közösséghez tartozás élményét is.

-Rehabilitációs foglalkozásokat a fentebb említett tulajdonságok együttesen váltják ki. Ennek egyik speciális ága lehet a gyógytorna és, -vagy jógagyakorlatok végzése a SUP deszkákon ami egy „extra” dimenziót és kihívást jelent a foglalkozáson résztvevők számára az egyensúlyozás miatt.

Jóga a Balatonon a supshop.hu szervezésében

Ezen tulajdonságok hatékonyságát befolyásolja a foglalkozások gyakorisága, hossza és minősége egyaránt. Attól függetlenül, hogy milyen szubjektív célokat tűzünk ki magunk elé, bár különböző súlyozással, de mindegyik pozitív hatás érvényesül.


Köszönöm a figyelmet!
Márton Károly

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük